Mitä blogiyhteistyö maksaa juttu sisältää Unelmahommissa -kirjan mainoslinkin, jonka inspiraationa tämä postaus syntyi.
Puhutaan rahasta – Mitä blogiyhteistyö maksaa?
Olen kuunnellut Storytel-palvelun kautta Hanne Valtarin ja Satu Rämön kirjoittamaa Unelmahommissa -kirjaa ja siellä kannustetaan puhumaan avoimesti rahasta blogimaailmassa. Siispä päätin avata mitä blogiyhteistyö maksaa Äiti yrittää -blogin sekä somekanavien kanssa.
Blogi on monille työtä
Vaikuttajamarkkinointi kasvaa jatkuvasti ja monille vaikuttajille blogi on työ, joka tuottaa suuren osan elannosta. Näin on myös minun osaltani. Sisällöntuotanto omiin ja asiakkaideni kanaviin tuottaa noin puolet yritykseni liikevaihdosta, joka oli viime vuonna 95.000€ haastavan raskauden ja äitiysloman ohessa tehtynä.
Mitä minulta saa tonnilla?
Yhteistöiden hinnat ovat aina neuvottelukysymyksiä ja riippuvat monista asioista. Olen kuitenkin viime aikoina myynyt yhteistyöpakettia hintaan 1.000€ + alv, joka on tuntunut sopivalta monille asiakkaille ja minulle. Riippuen asiakkaan tuotteesta, palvelusta tai hankkeesta on asiakas lisäksi järjestänyt mahdolliset testituotteet tai palvelut, joista sisältö tuotetaan.
Itse kuitenkin pienyrittäjänä ymmärrän varsin hyvin, ettei pienyrittäjällä ole välttämättä budjettia yhteistyöhön vaikka halua olisi. Siksi minulle saa avoimin kortein kertoa budjettinsa ja jos yrittäjän tuote/palvelu resonoi voin miettiä molemmille mielekästä tapaa toteuttaa yhteistyötä. Esimerkiksi Instagramin puolella pystyn helpommin tekemään erilaisia yhteistöitä edullisemmin, koska ajallisesti se ei vie niin paljon aikaa, kuin artikkelin tekeminen. Katson yleensä asiakasyrityksen taloustiedot, jolloin minulla on realistinen käsitys yhteistyömahdollisuuksista.
1.000€+alv blogiyhteistyöhön sisältyy
- Yksi hakukoneoptimoitu blogipostaus Äiti yrittää mediaan.
- Valokuvat, tarvittaessa voidaan käyttää myös asiakkaan kuvia.
- Artikkelin jako Facebookkiin (Äiti yrittää sivun lisäksi useisiin teemaan sopiviin ryhmiin).
- Instagram-postaus ja asiakkaan halutessa stooreja tai Reels video.
- Artikkelin jako LinkedIniin jos teema sopii sinne.
- Asiakas saa sisältöä omiin kanaviinsa.
- Asiakas saa ulkopuolisen linkin, joka parantaa asiakkaan omaa hakukonelöydettävyyttä.
- Asiakas saa kolmannen osapuolen suosittelun.
Mitä työvaiheita kokonaisuuden toteutukseen sisältyy?
- Asiakasyhteydet ja raportointi.
- Sisällönsuunnittelu ja ”aivotyö”.
- Tuotteen / palvelun testaus.
- Valokuvien valmistelu ja kuvaus.
- Kuvienkäsittely.
- Artikkelin kirjoittaminen.
- Sisällön syöttäminen WorpPressiin.
- Hakukoneoptimointi.
- Somepostausten suunnittelu ja toteutus.
- Facebook-mainonnan toteutus ja tulosten raportointi.
- Keskimäärin yhden yhteistyön toteutukseen menee 1-2 työpäivää.
Mitä blogiyhteistyö maksaa kuukausidiilillä?
Pitkäaikainen yhteistyö hyödyttää tietenkin molempia osapuolia yksittäistä postausta enemmän. Tällöin myös juttukohtainen hinta on edullisempi. Esimerkiksi kahden artikkelin yhteistyön teen 1.500€ + alv/kk hinnalla, kun kyse on pidemmästä yhteistyöstä. Sisällöt voidaan tehdä myös asiakkaan kanaviin. Monella yrityksellä on jatkuva tarve uusille sisällöille ja tällöin varsin kätevä tapa on tilata sisältöjä tutulta bloggaajalta.
Vinkkejä blogiyhteistyötä harkitseville yrityksille
Toivon, että tämä artikkeli auttaa asiakkaita hahmottamaan blogiyhteistyön työvaiheita. Toivon tämän olevan avuksi myös niille, jotka ehdottavat vaihtokauppoja bloggaajille. Onko tarjottavan tuotteen tai palvelun arvo linjassa bloggaajan tekemään työhön? Jos arvo on joitain kymppejä, onko kohtuullista odottaa toiselta arvoltaan satojen eurojen työpanosta?
Tärkeintä on, että yhteistyö tuntuu molemmista osapuolista hyvältä ja reilulta. Tähän auttaa avoin keskustelu ja toisen arvostus.
Vinkiksi muille bloggaajille
Toivon, että tästä jutusta on apua bloggaajille, jotka pohtivat miten hinnoitella blogiyhteistyö. Jos kyseessä on sinulle työ ei hinta voi olla harrastelijan hinta. Peräänkuulutan enemmän avoimuutta rahasta puhumiseen, jolloin polkuhinnoilta mahdollisesti vältytään.
Unelmahommissa kirjassa sanottiin kuvaavasti, että yrittäjän on laskutettava 10.000€ + alv, jos haluaa maksaa itselleen noin 5.000€ bruttopalkkaa. Toki tähän vaikuttaa lakisääteisten kulujen lisäksi muiden kulujen määrä.
Jos bloggaajana aiot myydä blogipostauksen esimerkiksi 200€ hintaan kuinka monta postausta sinun pitää myydä ja tehdä tullaksesi toimeen? 200€ hinta blogipostauksesta on todella edullinen ja tuntihinta on 25€/h jos postauksen tekoon kokonaisuudessaan huomioiden edellä kertomani työvaiheet menee 8h.
Arvosta työtäsi ja hinnoittele se asianmukaisesti.
Lue myös Äiti yrittää blogiyhteistyö, jossa avaan laajemmin yhteistyömahdollisuuksia.
Lue Leena-Mari Laukkasen hyvä artikkeli blogiyhteistyöstä.