Bassomedian ihana toimari Riikka Reunanen oli mestoilla. |
Edustaminen ja verkostoituminen on liittynyt elämääni koko aikuisikäni. Ennen lapsen saantia kutsuvierastapahtumia oli useita viikossa ja edustaminen oli kiinteä osa työtäni. Hyviä kontakteja ja suhteita luotiin joka paikassa. Ja välillä biletettiin huolella. Eräässä lehdessä minua tituleerattiin verkostoitumisen kuningattareksikin. Nykyisinkin on ajoittain mukavaa käydä kääntymässä eri tapahtumissa, mutta jostain kumman syystä niissä ei jaksa enää olla pilkkuun saakka.
Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n hallituksen puheenjohtaja Miikka Vahtera ja hallituksen jäsen Kristoffer Olson. |
Helsingin Juhlaviikoille tuli kutsu tällä kertaa Juhlaviikkojen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anu Kaupilta. Istumme molemmat Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n hallituksessa ja paikalle oli kutsuttu 100 vierasta eri yrityksistä. Päiväni oli aikamoista sukkulointia Eventgardenin yhteistyökumppanien sekä asiakkaiden tapaamisista Hippulaan hoitamaan muutaman tunnin vuoro. On muuten jännä miten ihanaa vastapainoa b2b markkinnoinnille on viikata lasten vaatteita hyllyihin Hippulassa ja jutella äitien kanssa. Sieltä painelin näyttämään naamani Juhlaviikkojen vippiin. Söin siellä myöhäisen lounaan klo 18 ja jutustelin muutamien tuttujen kanssa.
Juhlaviikkojen vipissä oli eräs yksityiskohta, jonka panin heti merkille. Ravintola Juuri vastasi cateringista ja tarjoilut nautittiin Marimekon astioista sekä tilaa oli somistettu Marimekon kankailla. Kannattaa huomioida, miten pienellä asialla saadaan tarjoiluista heti näyttävämmät. Kattauksella on suuri merkitys ja siihen melko harva panostaa tapahtumissa riittävästi. Kutsuvieraille oli luvassa musiikkinautintoja ja tietysti hyvät tarjoilut koko illan ajan. Osa todennäköisesti siirtyi jatkoille sieltä.
Miten ilta sitten päättyi osaltani? Olin nyt tosi surkea verkostoituja, tulin paikalle autolla ja lähdin sieltä 40 minuutin päästä Litukkaan ostamaan vihermehuaineksia. Pääsin halaamaan ihanaa poikaani ja mehustelimme yhdessä vihermehut, joilla yritetään pitää syysflunssat loitolla. Minusta on tullut kotoilija. Moni sanoo, että liiketoiminnan menestys riippuu paljon omasta aktiivisuudesta edustamisen osalta. Voin sen osittain allekirjoittaa, sillä kovina edustusvuosina myyntiäkin oli huomattavasti enemmän ja sitä kautta verotuloja valtiolle. Siksi hallituksen päätös poistaa yritysten verovähennysoikeus edustuskuluista oli täysin päätön, onneksi asia korjataan vuoden alusta. Tokihan myyntiin vaikuttaa muutkin asiat, kuten tämä globaali taloustilanne. Se vaikuttaa yritysten päätöksiin etenkin tapahtumamarkkinoinnin osalta.
Vihermehuihin ja niiden tuomaan hyvään oloon jää selvästi koukkuun. |